Budowa i remont

Roboty drogowe – jak remontuje się nawierzchnie asfaltowe?

Na co dzień obserwujemy, jak intensywnie eksploatowany asfalt ulega zniszczeniu. Drogi, które są często użytkowane, po jakimś czasie wymagają naprawy nawierzchni. Czy tylko duże ubytki świadczą o tym, że asfalt nadaje się do remontu? W jaki sposób przeprowadza się roboty drogowe? I jak długo mogą trwać?

Chociaż wiadomo, że remonty obiektów mostowych, dróg i chodników nie powinny być ciągle odwlekane, często wykonuje się je dopiero wtedy, gdy dalsze korzystanie z infrastruktury stanowi zagrożenie bezpieczeństwa użytkowników. Dlaczego? Ponieważ przebudowa i remonty mostów czy kompleksowa naprawa nawierzchni asfaltowych zazwyczaj wymagają dużych nakładów finansowych. Stąd odciąga się je w czasie tak długo, jak się da.

Trzeba jednak pamiętać, że remont remontowi nie równy. Nie zawsze naprawa trwa i kosztuje tyle, ile kompleksowe wykonanie dróg. Wręcz przeciwnie – często jest zdecydowanie krótsza i tańsza. Wszystko zależy od tego, jakie prace będą przeprowadzane.

Nawierzchnie asfaltowe – rodzaje remontów

Nawierzchnie asfaltowe mogą być frezowane – usuwa się warstwę zużytego asfaltu, przygotowując drogę do dalszych prac, nabijane – nabija się nierówności, żeby je wyrównać, naprawiane punktowo albo z naniesieniem warstwy ścieralnej. Najprostszym sposobem naprawy jest naprawa punktowa. Polega na usunięciu ubytków i zastąpieniu ich odpowiednim materiałem.

Jeśli chodzi o naniesienie warstwy ścieralnej, ten rodzaj remontu przeprowadza się wtedy, gdy chce się wydłużyć żywotność asfaltu. Wówczas drogę pokrywa się asfaltem z dodatkiem kruszywa o dużej wytrzymałości.

W jakich sytuacjach wykonuje się roboty drogowe?

Jakie symptomy świadczą o tym, że droga nadaje się do remontu? Przede wszystkim ubytki, dziury i pęknięcia, ale również zniszczenia krawężników oraz nieprawidłowe spływy – na ulicy nie powinna gromadzić się woda. Dwie ostatnie sytuacje mogą prowadzić nawet do zniszczenia konstrukcji asfaltowej.

Na często użytkowanych drogach warto wykonywać regularne kontrole, żeby uniknąć konieczności generalnego remontu po krótkim czasie. Lepiej uzupełnić ubytki np. raz do roku niż po kilku latach zrywać nawierzchnię, żeby położyć nową.

Na ile remont nawierzchni wpływa na ruch drogowy?

Zwłaszcza, że remont ulic zawsze wpływa na ruch drogowy. Nie da się naprawić nawierzchni bez zaplanowania objazdów albo wprowadzenia ruchu wahadłowego. Nie chodzi wyłącznie o bezpieczeństwo osób przeprowadzających prace, lecz także o to, że po uzupełnionej warstwie asfaltu nie można od razu jeździć. Trzeba poczekać nawet do kilku dni na to, żeby się w pełni utwardziła.

Ile zatem trwa remont drogi? To zależy od tego, jaki jest zakres prowadzonych prac i jakie warunki atmosferyczne aktualnie panują. W kilka dni da się przeprowadzić remont punktowy albo frezowanie, ale naprawa generalna to już kilka tygodni i więcej.

Szukasz firmy, która ma w swojej ofercie nie tylko remontowanie dróg, lecz także budownictwo inżynieryjno-lądowe (mosty drogowe i kolejowe, wiadukty, tunele, przejścia podziemne, estakady i kładki)? Sprawdź ofertę Radpol: https://rad-pol.pl/oferta

Shares:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *